Duurzaamheid

ecoschools.jpg

Op onze school geven wij aandacht aan duurzaam gedrag. Sinds een aantal jaar nemen wij dan ook deel aan het internationale programma van ECO-schools.
Met onze ECO-code 'GEWOON GROEN DOEN' en het volgende filmpje laten we graag aan u zien wat wij zoal doen.

De Paradijsvogel ontvangt de Lucas Onderwijsprijs
Op maandag 8 januari jl. ontvingen wij van het College van Bestuur de Lucas Onderwijsprijs! Deze prijs wordt 1 keer per jaar aan een basisschool en aan een school in het voortgezet onderwijs geven en is een impuls voor ontwikkeling en innovatie.
Wij hebben deze prijs ontvangen omdat het team en de kinderen Duurzaamheid blijvende aandacht geven. Groene schoolpleinen, een kas op het dak en bij elke systeemvervanging kijken we of dit duurzaam kan (LED-verlichting/ WTW-units).
Waar wij het meest trots op mogen zijn, is dat wij op school al ons afval scheiden. Het GFT-afval wordt compost en al het papier en plastic afval wordt apart afgevoerd door de gemeente en wekelijks wordt daarom nog slechts één kleine kliko met restafval opgehaald!

lucasonderwijs-prijs.jpg

Presentatie ECO team februari 2024

De kinderen van het ECO team hebben een presentatie in alle groepen gehouden en zijn de nieuwe afvalstations gepresenteerd en in gebruik genomen, TROTS. Klik HIER voor meer informatie.

Wie zit er allemaal in het ECO team?

Voorstellen ECO-team leden schooljaar 2023-2024

Wim Diesveld (conciërge) ‘If you change nothing, nothing will change’
Sinds januari 2009 ben ik werkzaam bij De Paradijsvogel.
Ik ben conciërge op deze mooie school en vind je me overal in en om school.
Altijd bezig met het afval scheiden, compost, de tuin, de kas en het onderhoud van de school.
Ook staat veiligheid hoog boven aan mijn lijstje en ben ik sinds kort ook gediplomeerd HBHVer.
Duurzaamheid stopt niet bij de deur van de school maar gaat verder, onderweg maar ook zeker thuis.

Annemieke Peet (leerkracht groep 8b) ‘There is no Plan(et) B’
Sinds december 2007 werk ik op de Paradijsvogel als leerkracht in verschillende groepen, en soms ook als gymleerkracht. Duurzaamheid en milieu vind ik erg belangrijk! Daarom fiets ik elke dag vanuit Scheveningen naar de Paradijsvogel en eet ik plantaardig. Thuis scheiden wij natuurlijk ook al ons afval en ik ben heel blij dat we dit op school ook doen!
Ik vind het belangrijk om kinderen bewust te maken van duurzaamheid en het milieu want “de jeugd heeft de toekomst’ in dit geval.

Mirjam Rotmans (leerkracht groep 3a) ‘Geef het groene voorbeeld.’
Ik werk ook alweer 16 jaren op de Paradijsvogel. Als we voor onze kinderen een mooie wereld willen achterlaten dan moeten we het goede voorbeeld hierin geven. Ik kom met de fiets naar school. Ik neem eten mee dat onverpakt is. Hoe minder verpakking ik koop, des te minder afval er is.
Ik zie dat veel kinderen op school al heel milieubewust zijn. Ze weten heel goed hoe ze afval moeten scheiden.

Karin Vergouwen (leerkracht groep 3A) ‘Groen is doen.’
Ik werk inmiddels alweer zo'n 14 jaar op de Paradijsvogel. Alle beetjes helpen! Op school zijn we goed bezig! We leren de kinderen wat duurzaamheid is en geven daarin het goede voorbeeld. Ikzelf ga wonen in een energie neutraal huis en fiets naar school.

Franny van Gelder (leerkracht groep 1-2 D)
Op de dependance op de Eksterhof geef ik al weer jaren met veel plezier les aan de kleuters. We zijn heel blij met ons groene schoolplein waar de kleuters heerlijk kunnen struinen en ontdekkingen doen. Hoe meer groen, hoe meer natuur, des te beter het is voor de wereld. Het is belangrijk om de kinderen van jongs af aan hiervan bewust te maken en ze te betrekken in hoe we goed voor de aarde kunnen zorgen. Zelf ben ik fervent moestuinierder, verdiep me in Permacultuur en Natuurlijk tuinieren en probeer ik zelf zo duurzaam mogelijk te leven door veel te fietsen en bewuste keuzes te maken in mijn koopgedrag.

ECO-Team kids 2023-2024:
Groep 6a: Bealy