Duurzaamheid

                                                                                    ecoschools.jpg

Op onze school geven wij aandacht aan duurzaam gedrag. Sinds een aantal jaar nemen wij dan ook deel aan het internationale programma van ECO-schools.
Met onze ECO-code 'GEWOON GROEN DOEN' en het volgende filmpje laten we graag aan u zien wat wij zoal doen.

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen en leerkrachten duurzaamgedrag laten zien en anderen aanzetten tot duurzaam gedrag. Om leerlingen en leerkrachten te motiveren en te enthousiasmeren om je duurzaam te gedragen, is er een ECO-team ontstaan.

Het ECO-team bestaat uit:

  • Juf Karin (leerkracht 3a)
  • Juf Mirjam (leerkracht 3c/6a)
  • Juf Annemieke (leerkracht 6b)
  • Juf Manon (leerkracht 8C)
  • Meester Wim (conciërge)
  • Leerlingen uit jaargroep 6, 7 en 8

Wat doet het ECO-team:

Het ECO-team houdt zich bezig met de duurzaamheid binnen de school.  Denkt u dan o.a. aan: 

  • Afvalscheiding
  • Gebruik papier
  • Gebruik plastic
  • Vervangen van verlichting naar LED-verlichting

Tevens is er een enige tijd geleden contact gelegd met ECO-Schools. Een internationaal programma en keurmerk wat gericht is op het bevorderen van duurzaam gedrag op o.a. basisscholen. Onze school heeft na de Bronzen en de Zilveren vlag onlangs ook de Groene vlag van ECO-schools uitgereikt gekregen! Wij zijn daarmee de eerste basisschool in Den Haag met dit internationale keurmerk!  U begrijpt dat wij daar ontzettend trots op zijn. In dit artikel geeft de Gemeente Den Haag aan dat zij ook erg trots op ons zijn.

De Groene Vlag

De Groene Vlag is een keurmerk voor scholen die steeds duurzame  (kleine of grote) stappen zetten  en daarbij leerlingen centraal stellen.

Met hun acties geven ze duurzaamheid een vaste plek in het onderwijs en wordt duurzaamheid zichtbaar in het gebouw en de omgeving.
Iedereen in en rond de school wordt uitgenodigd om mee te werken aan de verandering.

Samen vormen deze aspecten de vijf pijlers van de filosofie van Eco-Schools:

  1. Leerlingen staan centraal (leerlingen centraal).
  2. De school zet steeds duurzame stappen – groot of klein (proces).
  3. Duurzaamheid heeft een vaste plek in het onderwijs (onderwijs).
  4. Duurzaamheid is zichtbaar in het gebouw en de omgeving (gebouw).
  5. Iedereen in en rond de school doet mee (community).

duurzaamheid.jpg

 

 

Verslag bijeenkomst ECO-overleg dinsdag 2 november

Wat stond er op de agenda?
- Het ECO-team voor leerlingen.
- Door de coronaregels heeft het ECO-team een lange periode stil gelegen. 
- Wij hebben eerst orde op zaken moeten stellen voordat wij weer verder aan de slag kunnen gaan.
- Nu we weer allemaal naar school kunnen gaan, pakken wij de draad weer op.

We gaan dit jaar voor het verkrijgen van de Groene Vlag! Daarnaast gaan wij ons best doen om leerlingen uit elk leerjaar te motiveren om plaats te nemen in het ECO-team.
Kinderen uit alle groepen 6,7 en 8 zijn door de leerkrachten enthousiast gemaakt. Zij die interesse hebben om deel te nemen aan het ECO-team, hebben een heuse sollicitatiebrief mogen schrijven en zijn op gesprek geweest om het ECO-team ervan te overtuigen waarom wij juist hen nodig hebben in ons ECO-team.
De eerste stap is dus gezet! We hebben leerlingen uit groep 6, 7 en 8 enthousiast gekregen om plaats te nemen in het ECO-team.
Met hen gaan wij ervoor zorgen dat RKBS De Paradijsvogel bij de ECOSchools-familie zal mogen aansluiten.

Wat willen wij gaan doen in schooljaar 2021-2022?

We hebben 2 speerpunten waar wij dit schooljaar voor willen gaan:
1 → de Groene Vlag behalen!
2 → het plastic afval terugbrengen naar ver onder het landelijk niveau!

Kas
Tevens hopen we dit jaar het kweken van gewassen in onze kas weer op te kunnen pakken. Samen met ouders willen we proberen elke klas weer zijn eigen kweektafel te laten verzorgen. Onze kas staat op het dak van de school en is zo ingericht dat er voor elke groep 3 t/m 8 een kweektafel is waar verschillende gewassen gekweekt kunnen worden.

Hoe gaan we dat doen? 
Hoe wij dit willen gaan bereiken, zal met het gehele ECO-team (leerkrachten en leerlingen) worden besproken, uitgewerkt en uitgedragen.

Wie zit er vanuit het team in het ECO-team?
Hieronder stellen de teamleden van het ECO-team zich hieronder even voor. 
Zij gaan samen met de kinderen aan de slag om de speerpunten te realiseren.

Wim Diesveld (conciërge) ‘If you change nothing, nothing will change’
Sinds januari 2009 ben ik werkzaam bij De Paradijsvogel.
Begon als parttimer maar al snel kon ik fulltime aan de slag.
Ik heb 4 kinderen die geen van alle op De Paradijsvogel hebben gezeten maar wel bij andere scholen van de Lucas stichting.
Inmiddels zijn ze alle 4 volwassen. Ik ben conciërge op deze mooie school en je vindt me overal in en om de school.
Altijd bezig met het afval scheiden, compost, de tuin, de kas en het onderhoud van de school.
Ook staat veiligheid hoog boven aan mijn lijstje en ben ik sinds kort ook gediplomeerd HBHV-er.
Duurzaamheid stopt niet bij de deur van de school maar gaat verder, onderweg maar ook zeker thuis.

Annemieke Peet (leerkracht groep 6B) ‘There is no Plan(et) B’
Sinds december 2007 werk ik op De Paradijsvogel als leerkracht in verschillende groepen, en soms ook als gymleerkracht. Duurzaamheid en milieu vind ik erg belangrijk! Daarom fiets ik elke dag vanuit Scheveningen naar De Paradijsvogel en eet ik plantaardig. Thuis scheiden wij natuurlijk ook al ons afval en ik ben heel blij dat we dit op school ook doen!
Ik vind het belangrijk om kinderen bewust te maken van duurzaamheid en het milieu want 'de jeugd heeft de toekomst’ in dit geval.

Mirjam Rotmans (leerkracht groep 3C en 6A) ‘Geef het groene voorbeeld’
Ik werk ook alweer 16 jaren op De Paradijsvogel. Als we voor onze kinderen een mooie wereld willen achterlaten, dan moeten we het goede voorbeeld hierin geven. Ik kom met de fiets naar school. Ik neem eten mee dat onverpakt is. Hoe minder verpakking ik koop, des te minder afval er is. 
Ik zie dat veel kinderen op school al heel milieubewust zijn. Ze weten heel goed hoe ze afval moeten scheiden. 

Karin Vergouwen (leerkracht groep 3A) ‘Groen is doen.’
Ik werk inmiddels alweer zo'n 14 jaar op De Paradijsvogel. Alle beetjes helpen! Op school zijn we goed bezig! We leren de kinderen wat duurzaamheid is en geven daarin het goede voorbeeld. Ikzelf ga wonen in een energie neutraal huis en fiets naar school. 

Manon Hofland (leerkracht groep 8C) ‘Als jij verandert, verandert alles’ 
Ik werk 16 jaar op De Paradijsvogel en ben vanaf de start bij de Werkgroep Eco-schools aangesloten. Op De Paradijsvogel is al heel veel veranderd. De veranderingen welke door de leerlingen belangrijk worden gevonden, worden besproken en indien mogelijk doorgevoerd in school. 
Het veranderen gaat bij de kinderen makkelijker dan bij volwassenen. Hier zouden wij als volwassenen een voorbeeld aan kunnen nemen! 
De kinderen zijn de toekomst! Het is onze plicht hen hierin te begeleiden!