Groep nieuws

4ABC Tips om te helpen bij technisch lezen

03-01-2022

Zoemend lezen (in sommigen methode ook wel zingend lezen genoemd)

Door kinderen zoemend te leren lezen, leren de kinderen te lezen zonder dat het leesproces wordt onderbroken. Hiermee wordt er zowel mettechnische lezen als het op tempo lezen geoefend. Bij zoemend lezen gaat het erom dat de klanken niet los van elkaar worden uitgesproken maar aan elkaar, als één vloeiend geheel. Daarbij wordt de eerste letters extra aangezet.

Bijv. maan

Spellen lezend: m-a-a-n

Zoemend lezend: mmmmaann

Voor-koor-door

Het is voor kinderen die moeite hebben met het snel herkennen van woordbeelden belangrijk om veel te lezen. Een werkvorm die hierbij kan helpen is de werkvorm voor-koor-door. De te lezen woorden of tekst worden eerst door een sterke lezer voorgelezen terwijl het kind/de leerling meewijst en meeleest. Vervolgens worden de woorden of tekst samen hardop gelezen, in koor. Vervolgens leest het kind de woorden of tekst nog éenmaal zelf, hardop door.

Racelezen

Omdat veel kinderen moeite hebben met het op tempo lezen is het belangrijk dit te oefenen. Dit kan door middel van race lezen. Hierbij worden 3 x per week dezelfde woorden of tekst gelezen. Elke keer wordt de tijd bijgehouden en genoteerd. Op deze manier kan een kind zichzelf elke keer een doel stellen, verbeteren en wordt het inzichtelijk dat herhaling effect heeft.

4ABC Tips om te helpen bij technisch lezen